Pesan Sang Guru
 

Wednesday, June 27, 2007

Pesan Sang Guru

Yth Para Ikhwan dan Akhwat Insya Allah dimuliakan oleh Allah s.w.t,mari kita heningkan buat sesaat untuk mengirim Do’a.

Bismillahi Rohmaanir Rohiim
Khususan summa illa rukhi Kiyai Hj Haron,Melan Bin Hj Haron,Hassan Bin Sirat akral jannati bisafa’ati Rasulullah Sallahu Alaihi Wassalam Al Fatihah………….

Wahai pesilat PPSKW ingatlah setiap perbuatan berbalik pada niat.Pasang kan niat setiap langkah adalah ibadah (mengabdikan diri pada Allah s.w.t). Tidak mungkin bayi suci yang lahir dapat dipelihara dan dilindungi dengan kekuatan dan kepandaian seseorang manusia itu. Manusia berhajat kepada Allah s.w.t untuk memelihara dan melindunginya. Hanya kurniaan Allah s.w.t yang mendatangi hati seseorang hamba itu yang mampu menjadi tentera menjaga khazanah kebaikan yang ada dalam hati. Kurniaan Allah s.w.t itu hanya menetap jika suasana hati sesuai untuknya. Allah s.w.t berkuasa mencabut semula apa juga kurniaan-Nya kepada hamba-Nya. Kesalihan telah dicabut daripada Azazil sehingga dia menjadi iblis. Kesalihan juga telah dicabut daripada Bal’am bin Ba’ura sehingga dia hidup di hutan seperti haiwan. Sesiapa yang menyangka kebaikan dan kelebihan yang ada padanya sebagai hak mutlaknya, lupa dia kepada kurniaan Allah s.w.t dan kekuasaan-Nya, sesungguhnya orang itu menanti masa untuk menerima kemurkaan Allah s.w.t. Sekiranya Allah s.w.t mengasihani seseorang hamba itu Dia akan meletakkan sesuatu kelemahan pada hamba tersebut. Kelemahan itu sentiasa membayanginya untuk memperingatkannya tentang tarafnya sebagai hamba Tuhan yang sentiasa berhajat kepada-Nya.

Janganlah sekali-kali kita merasa ilmu yang kita ada sudah mencukupi dan memandang remeh terhadap orang lain.Bila kita belajar ilmu seni beladiri, makin kita belajar kita bakal makin (merasa) bodoh.

Sebagaimana ilmu-ilmu yang lain, ilmu seni beladiri itu sangatlah luas, menarik, dan indah. Untuk itu jangan kita batasi diri kita dalam menuntut ilmu yang baik. Jangan cepat merasa hebat , karena siapa tahu apa yang kita punya baru segenggam pasir dari pinggiran lautan yang sangat luas.

" Belajar dengan tidak berfikir adalah bahaya dan berfikir tanpa belajar akan kecundanglah kita. "
Oleh karena itu saya makin curiga kalau ada orang yang merasa paling pandai atau paling hebat setelah belajar seni beladiri, boleh jadi mereka itu salah jalan.

“Rasulullah Saw. bersabda: “Pelajarilah oleh kalian suatu ilmu pengetahuan, dan belajarlah kalian ilmu pengetahuan itu untuk mendapatkan ketenangan dan keagungan. Dan bersikap rendah hatilah kalian terhadap orang yang kalian belajar ilmu darinya.” (HR. Abu Nu’aim dari Umar).
Ilmu pengetahuan harus melahirkan kesadaran tauhid, kesadaran keimanan, dan kesadaran untuk mengagungkan-Nya (dalam bentuk pengabdian/ibadah kepada-Nya).

PPSKW tidak mencetak seseorang menjadi Pendekar, tetapi berusaha membuat seseorang memiliki budi pekerti yang luhur yang memiliki potensi beladiri lahir maupun bathin yang murni.

Apalah tanda batang tebu
Batang tebu halus uratnya
Apalah tanda orang berilmu
Orang berilmu halus sifatnya
Maulidul Rasul 1hb May, 2007
 

Monday, June 25, 2007

Maulidul Rasul 1hb May 2007
 

Wednesday, June 20, 2007

Pada 1hb May 2007,PPSKW telah mengadakan aktiviti luaran dimana kami mengalakkan pesilat mengingati akan hari keputeraan baginda Rasulullah s.a.w.

Majlis telah diadakan di kolong Blok Jelapang Road,Anjuran Muslim Missionary Society Singapore (Jamiyah Singapura)Dari Jawatankuasa Perwakilan Jamiyah,Bukit Panjang.

Persembahan Qasidah Kumpulan "Tawakkal" dari anak murid Ust Fahru Razi.Dan sarahan yang bertajuk :Keajaiban Rasulullah s.a.w. yang dibawa oleh
Ust Windu Wijaya, Ust Azhar Abdullah dan Ust Lokman Ibrahim.